Bloggintresserade

25 jan. 2021

Budskap

Budskap!

Budskap i det man säger eller syfte med kommunikationen.

När jag läser en bok, funderar jag alltid på vad är budskapet, vad vill författaren ge för budskap? Finns det nånting som jag borde lära mig av innehållet? Jag lusläser boken, stryker under, funderar på om det finns en röd tråd i bokens innehåll? 

Jag läste en bok som jag fortfarande har kvar några kapitel, funderar ännu vad ville författaren komma fram till? Jag har inte hittat röda tråden eller budskapet i boken. Kanske jag rent av aldrig får läst den boken från pärm till pärm. Det vete fåglarna.
Tyvärr kan en bok se ut, som denna bok, att det inte finns nånting annat kvar, än minnet att boken,  är råddigt skrivet och inget budskap. Den författaren läser jag aldrig mer.

Visserligen finns det fina böcker och fina författare, då kan man rekommendera boken, samt man kunde gärna också själv läsa den en gång till.

Kommunikations budskap, när man pratar med någon, kan också  gå fel? Kroppsspråket är ett knepigt sätt att tolka,  som verkligen är en viktigt del när man diskuterar i verkliga livet (live). Ibland kan man misstolka budskapet, med sina gester, när man säger nånting. Fel valda ord kan också tolkas fel, eller om man börjar förklara sig, att jag menade inte så, utan jag menade såhär.  Mottagarens antenner kan också vara fel riktade, vad hör man och vill man höra, tror man på vad personen har sagt och vad är budskapet?

Det som mest kan gå fel är den sociala media budskapet, samt där man inte ser personen, där lämnas alla live gester bort och röst betoningen, som tyvärr kan leda till en rosa uppfattning av personens verkliga budskap. Den äkta verkligheten förskönas, som man också tror själv på. 

Äktheten i budskapet och det man vill ha sagt, var och hur kan man finna den på riktigt? Finns det eller finns det inte? 
Missuppfattningar och fel formulerade ord, i telefon, i text, meddelanden, kan gå så fel, sen blir det svårt att rätta till det feluppfattade och få det förstått.

Mina funderingar just nu är:
”Hur kan man få en person att tänka om, sina missuppfattade tidigare uppfattade  tolkningar av det sagda orden?”

Det förblir en gåta, som jag för tillfället håller på att få en lösning på?

Livet är inte så enkelt som man tror. Människorna uppfattar och tolkar budskap i det man säger, samt förvränger utgående från sin egen förmåga, att tolka det man vill höra eller det man tror sig ha hört.

Det som jag har lärt mig, är att kolla upp, om personen förstod vad jag menade, frågar om det är okey såhär eller inte?
Då hör man svaret och vet om det blev uppfattat rätt.

Budskapet i ord, i handlingar, i skriverier, finns ändå alltid ett budskap. Ibland har vi ett sinnelag, som inte förstår det man läser eller förstår det som skrivs. Ibland måste man fråga upp och klargöra, hörde jag rätt, förstod jag rätt. Man kan ju också vara tankspridd, så man verkligen inte hörde vad personen sa, sen påstår personen att man inte sagt det så. Hur som helst. Det är ju bara livet och det är ju mänskligt. Eller hur?

God fortsättning på din dag och fundera på budskapet!
Nu frågar jag vad tror du att mitt budskap är med detta skrivna text?

Tita 

(Bilden är lånad från nätet)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar