Bloggintresserade

5 sep. 2020

Fortsättning Det man sår får man skörda!

Denna bild med text är lånad från nätet.


 Att så och att skörda!


Skrev här tidigare, det man sår får man skörda.
Tänkte på det en dag då jag sådde i våras sallad, men vet inte om det var fel på fröna eller vad gjorde jag för fel. Vattnade ofta, hade nät på så hararna inte äter upp dem. Ändå åt någon litet djur/ insekt upp flera blad.  Fick bara några stackars blad.
Sådde också dill, persilja och syltlökar. Sådden blev inte god. Hade fel på såddunderlaget och fast jag vattnade dessa bra, hade jag kanske för lite muld.
Bildens text säger: om du inte tycker om det man skördar, måste jag ändra på det man sår.
Jag får tänka om och göra såddunderlaget mera kraftgivande och skaffa bättre muld och bättre ställe för det jag sår. Det får jag göra nästa år. Intressant med att så och se sen det man skördar.
Det intressant med min sådd var att det lämnade en liten plätt jord, som jag inte egentligen hade tänkt så nånting på. Men hade 3 påsar blomfrön, som jag tog och kastade på den plätten. Jag har inte ens rensat på den plätten. Lät fröna bara växa i egen takt. Och den blev vackraste och mest blommigaste på allt jag sådde. Visseligen hade jag jorgubbsplantor som lyckades bra. Vi fick till och med jordgubbar i år som var söta. Så inte var allt dåligt som jag sådde.  
Bilderna visar blomfrö bänken som blommar vackert fortfarande. Man behöver inte alltid vårda ihjäl det man sår. Låt dem växa i lugn och ro och ge skörd.
I alla fall så lärde jag någonting mycket viktigt och det är, låt naturen ha sin egen takt och gång.  Man behöver inte tvinga fram, växt om fröna är för dåliga. Frön behöver vara livskraftiga och få livskraft av bra muld och vatten, sol och värme.
Nu blir det att fundera sådden till nästa år. Skall jag ha plantering eller skall jag hoppa över? Det ser vi då. Blott en dag i sänder!

Det är samma sak med uppfostran av egna barn. Man ger ungefär samma uppfostran åt alla sina barn, tror man, såddunderlaget är lika, eller är de lika, frågar jag mig?
Ändå i slutändan är alla olika, lär sig olika saker, väljer sitt liv på olika sätt att leva. Det som man ändå i slutändan har försökt lära är bönens kraft och att förlita sig på Guds nåd och barmhärtighet. 
” Av frukten känner man trädet”
Gud välsigna sådden och Gud välsigna dagen för alla nära och kära. 

Trevlig dag till alla!
Tita






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar