Bloggintresserade

13 juni 2020

Sommarläsning 📖📔

13.06.2020 

Håller på och läser en bok: ”Den djupa glädjen”
Av S. C Lewis. 365 dagar med Lewis.

3 mars skriver Lewis i Rubriken.
Människors relation
” När folk skriver i tidningen att vi försöker följa den kristna moralens normer, menar de vanligen att vi söker visa heder och vänskap nationer, klasser och individer emellan. När en människa säger om någon hon tänker göra: ” Det kan inte vara orätt, för det skadar ingen”, tänker hon att det inte spelar nån roll hur det står till med hennes skepp inombords, bara hon inte kolliderar med närmaste skepp. Och det är helt naturligt att vi, när vi börjar tänka över moral, utgår från den första faktoren från den sociala förhållandena. Detta redan därför att följande av en dålig moral på det området ligger i öppen dag och dagligen gör sig kännbara - krig och fattigdom och hyckleri och lögn och humbug...
Så gott som alla människor har i alla tider ( i teorin) varit överens om att människor bör vara hederliga och vänliga och hjälpsamma mot varandra. 
Men fastän det är naturligt att vi börjar med allt detta när vi tänker över moralen skulle vi, om vi stannar här, lika gärna ha låtit bli att begrunda den. Om vi inte fortsätter till andra ... - att ordna upp förhållandena ombord - bedrar vi endast oss själva.”

Ovan är en direkt citat ur boken!

När jag läser denna bok, så efter varje  stycke skriver jag under, om jag alls förstår Lewis skriverier och tankar? Så gott som i varje stycke får jag skriva ett frågetecken?
Kanske för djupgående filosofiska tankar som flyger i väg, från ena tanken till ett annat. 
Rubrikerna är mycket talande, men innehållet flyger vart som helst.

Bak i boken står det: Texterna kännetecknas av typiskt lewisk djärvhet där han ställer många invanda frågeställningar på huvudet.
Glädjen den längtan som ingen i den här världen riktigt kan uppfylla.

Håller inte med honom i många hans tankar, men en sak har jag lärt mig, att jag måste ha pennan i hand och stryka under i boken om jag alls skall förstå hans stil att skriva. Och ett måste är att jag kommenterar stycket om jag alls förstår den.
De flesta stycken blir ett frågetecken? Eftersom han flyger i texten från den ena tanken till den andra! 

Ha en bra dag , alla med dagari sommarskrud!

Tita 🍀💚🌱☘️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar