Bloggintresserade

30 dec. 2018

Andäktig

Andäktig

Många gånger när man är i stillhet och känner att man lugnat ner sig efter en dag med mycket bestyr, då kan man känna en vilsam känsla eller andäktighet och fridfullhet. 
Därför tänkte jag skriva lite närmare om detta utgående från mina egna tankar kring andäktighet.

Synonymer till andäktig:
andaktsfull, vördnadsfullt lyssnande, fromt uppmärksam, högtidlig, vördsam; andlös, spänd.

Först och främst tänkte jag verkligen på ordet andäktig,  kanske med  en högtidlig känsla. De andra orden passar inte in i det jag tänkte på, eller nog ordet andlös, kunde vara ett ord som passar in när man betraktar en vacker tavla eller vacker natur.

Ibland sitter man i sina tankar andäktigt och funderar på hur livet har gått vidare i sin stilla gång, ibland stormigt och ibland lugnt och stilla.

Jag minns min mormor då hon satt med knäppta händer andäktigt och bad en bön, när hon inte mer kunde gå till kyrkan, utan hade radion på, lyssnade på gudstjänsten via radion. 

Nog var det bra den tiden att kunna sitta hemma och lyssna på gudstjänsten, som hon inte kunde besöka, på grund av för lång väg. Och hennes ben var för svaga att gå så långt.
Lika bra är det idag för äldre människor, ifall de vill på gudstjänst, så går det bra att få lyssna via radion direktsändning från sin egen kyrka. Det tycker jag är väldigt bra också för alla människor, som av en eller annan orsak inte kan besöka kyrkan.  

Naturens under och att gå ute i naturen kan bli en helt fin upplevelse som är andäktigt. Vackra platser man besöker kan ge en andlös känsla av det sköna! Likaså då man besöker konstutställningar med vackra målningar som kan ge en andäktig känsla. 
Man känner sig andlös inför konstverket.

Minns en gång då jag såg en tavla som var vacker, i mitt tycke. Jag lämnade och stirra på den och jag stod länge och tänkte att skall jag köpa den, tills jag beslöt att jag köper den tavlan, den hänger på min vägg idag.

Vi har olika saker i livet som gör upplevelser av andäktighet och vördnad inför något extra som man upplever, det ger krafter och man orkar vidare i sin vardagliga uppgifter!

En annan sak som nog inte alla kan och inte har en känsla för är, att skriva ner sina tankar med känsla, som gör att man bearbetar sina innersta känslor med andakt och vördnad.  Det hör till de människor som har en konstnärlig inre liv, som genom skrivandet bearbetar egna känslor från omgivningen och reaktioner på olika saker som händer. Alla vågar inte och vill inte utsätta sig för detta, man är rädd för att blotta sina inre känslor. 

Med andäktighet och stillhet betraktar jag nu bilden nedan, och önskar er alla en fridfull dag, med tankar runt dina egna andlösa bilder som du upplever i din vardag!

Tita




( bilden är lånat från nätet)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar