Bloggintresserade

1 dec. 2018

Advent


01.12.2018

Jag vaknade tidigt som jag brukar. Började läsa en jultidning som vi hade fått.
Det var en religiös tidning och förstås var det julbetonad.
Riktigt bra skrivna jul berättelser,

Eftersom jag nog själ är bekant med Bibelspråket, så reagerar jag inte så starkt för ord man kanske tycker att hör till till religiöst språk.

Det som jag egentligen började fundera på det var mina barnbarn, förstår de språket?

Jag kom till det att det gör de inte.

Här kommer några ord som jag plockade ur texten och sökte synonymer till.

Ogudaktighet = gudlös, onska, eller onskhet, okristlig., syndig.
Förkrossad = nerbruten, ångerfulls, eller man ångrar sig, eller på ungdoms språk jag är knäckt.
Ringhet= enkelhet, obetydlig, naturlig.
Jordiska bruset= vardags stress, brådska i vardagslivet.
I åskådan=  se , betrakta, titta på, eller möta.
Räddhåga= rädsla, vara rädd.
Helighet= syndfri, felfri,helig, helgonlik.
Själafiende= den onde, djävulen, ormen, ondskan runtomkring.
Timlig= världslig, jordisk, materiell,, lite olika i olika sammanhang.
Anstöt= uppröra, väcka oro, förargelse, eller bli stött av mig , det jag säger. 
Gamla Adam= den onda sidan hos oss, den syndiga sidan, som gör fel.

Jag fick själv också läsa vissa meningar två gånger för att fatta ordets rätta betydelse, i klarspråk. Därför tänkte jag att det är väldigt viktigt att när man skriver så borde man skriva med sånt språk så barn och ungdomarna förstår vad orden betyder. Annars är det ju inte nån vits att man skriver en text som ingen förstår.

Det betyder ju inte att man skall förändra texten så att det inte är sanningsenlig utan orden skall betyda det som det är meningen till!

Jaa mina vänner det tåls att tänka!

Trevlig adventstider!

Tita

( bilden är lånad från nätet!)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker om det gamla språket och kanske ungdomarna lär sig att kolla ordets betydelse, om de inte förstår. Det kan faktiskt bli en glad upplevelse och begrundan, istället för att det blir lättläst? Trevlig adventstider till er även !

    SvaraRadera
  2. Nog vet du Agneta hur mycket man läser då man är ung. Bara det som är nödvändigt. En text som är oförståelig hoppar man över. Minns från unga år då jag hittade en bok med gammal text och gammal ord, gissa om jag läste detta? Nej förstod ju ingenting av texten, några enstaka ord! Nog måste texten vara förståelig för ungdomarna. Det är skillt om du läser det som är intresserad för gamla ord. Men det är knappast unga om de nu inte valt att studera gamla text och gamla skrifter då är det en annan sak!
    I den bemärkelsen är det bra om man är intresserad av gammal text att slå upp i ordboken eller rent av synonymer i google.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera