Bloggintresserade

31 maj 2018

Att leva med sin ohälsa/ sjukdom!

Min hälsa, mina knep!

De är inte så roligt med olika sjukdomar som man får under livets gång, men ett är säkert, som jag anser är viktigt för varje enskild människa, att man lär sig leva med sin ohälsa.
Gör man inte det, så blir man bitter och negativ och börjar gräma och tycka synd om sig själv. 
Det viktigaste är att söka den bästa motivation till att få sin ohälsa i schack, genom att träna hälsosamma levnadsvanor!

Och det första är att du själv inser att det är egen vården som 
är det viktigaste. Medicin, läkar kontroller och dibaetssköterskebesök och hjälp är en bra tillskott. Men egenvården, är A och O.

Vad hjälper det mig om jag stoppar i mig 3 grisar och saft under dagen och tar medicin lite extra doser av tex. snabbverkande insulin om jag inte tänker på vad jag stoppar i mig.  Här kommer egenvården in.
Läs texten nedan hur jag gjort det!

Jag har flera gånger skrivit om kost och motion för att nå välbefinnande oberoende av vilken diagnos man har. Oftast är det ju det att man blir som man tänker. Tänker jag att jag vill göra bästa möjliga välmående med den diagnosen jag har. Alltså att lära mig leva med min ohälsa, så skall jag göra det så gott jag kan. Eller tänker jag det är just detsamma jag har ju medicin på. Nå, min åsikt är den, att fast man har medicin så skall man oberoende hålla kolhydraterna på minimi nivå, för att undvika följdsjukdomarna.
Jag med min diabetes måste, verkligen vara envis med kosten och motionen. 

Jag vet att många tänker att nå inte behöver man vara, så där sträng med 
tex. kolhydratintaget som jag är.  
Nej,  mitt svar är det behöver man ju inte var och var och en väljer biverkningarna som följer vid  diabetes. 
Till exempel, neuropati, njursjukdom, strokes, hjärtinfarkt, blindhet, osv.. 
och många diabetiker har sendrag. 
Jag hade verkligen en bra början på sendragen, men fått  en stopp på det.

OBS hade tidigare, men fått stopp på sendragen!

Alltså din hälsa väljer du själv. Egenvård är det viktigaste!
De som inte läst mina skriverier förr om hälsan, kan jag kort upprepa.

I. Dieten, är jätte viktig, för diabetikern, och jag har också hört att den är bra för reumatikern, samt andra sjukdomar också.

Minska på kolhydraterna till minimi nivå. 
Vilken mat innehåller kolhydrater? 
Pasta, potatis, ris, alla mjölsorter, och förstås vanligt socker. 
Alltså lämna bort bröd, men använd bröd med minimi kolhydrater, eller långsamma kolhydrater. 
Mini hillari bröd heter det som man hittar i butikerna!
Läs på förpackningen! Det som passar bäst för diabetikern är bröd med enbart havre, men högst 2 skivor per dag. Lämna bort, söt bulla och bakelser och födelsedagskakor!  

Nå vad skall man ta i stället då?
LCHF bakade kakor går bra! Finns recept på nätet.
En havre smörgås med lite vanligt smör, tunt med en tunn skiva helkötts pålägg, och man kan också enbart ta en ostskiva med kaffe eller tea.
Grönsaker går bra, till lunch och middagar. men det är bra att inte äta allt för mycket.
 Lämpliga portioner. Då tänker jag på grönsaker  och rotfrukterna. Gurka och tomater och salladsblad går bra, kanske lite mer än halva tallriken men sallad. Man kan också äta till lunch och middag, sallad och en biff, eller köttbullar, och fisk i alla sorter. Använd LCHF recept. Ägg och bönor går bra. Frukter är bra men överdriv inte med dem heller. 
Det som är viktigt att man minskar på portionerna och äter lite oftare än vanligt, men inte stor portioner.
Fett då, olivolja,kokosolja, rapsolja,( inte rypsolja) 
I stora drag är medelhavskosten att rekommendera, men som sagt, minska på kolhydraterna.

II. Det andra åtgärden är motionen.
Välj en motionsform som passar bäst, just dig!
För mig passar motionscykling men i första hand ut på gålänkar. Minst 30- 60 min. per dag.
Välj den tid på dygnet som passar dig bäst. Några gillar förmiddagar och andra eftermiddagar och kvällar.

III.  Envishet eller bestämdhet
Överskrid inte, kolhydraterna: minimi kohydratmägnd.
Man kan hoppa över med motionen ibland men bli inte lat och hoppa  över varje dag.
Det kan vara bra att tvinga sig ut ibland

Varje gång det känns. motigt att fara ut, tänk på
hur skönt det är efteråt.

Kosten kan kännas besvärligt speciellt när andra äter ris, eller kakor. 
Men var envis, var bestämd, och hoppa över det som inte passar just dig, som höjer blodsocker värden

Tillslut lär dig vad som passar just för dig, som diabetiker. Vi är lite olika på grund av hur mycket vi rör på oss och vad vi stoppar i oss i matväg. 
Om någon säger bryr dig inte om diabetes diet, så lyssna inte på dem, håll diet, du skjuter fram diabetes följdsjukdomar med många år framåt.  Och du lever ett hälsosammare liv med att tänka på kosten och motionen. Det blir en liv stil!
Lär dig leva med dina hälsohinder.

Kosten och motionen har hjälpt mig och jag tror det hjälper också dig!

Detta är lite råd till dig från mig!
Tita

Kost, Motion,  Envishet och Bestämdhet

Läs gärna boken Diabetes av Lars- Erik Litsfeldt Optimla förlag 2009
Läs speciellt lite historisk bakgrund om diabetes ur denna bok, samt läs boken i sin helhet, så får man en helhetsbild på Diabetes problematiken!
Rekommenderar boken! /KL



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar