Bloggintresserade

24 maj 2018

Hur är jag? Godtrogen eller rakt på sak?

Rakt på sak eller godtrogen?

Satt och funderade här en dag på hur blåögd man kan vara eller hur man har litat på folk.  Jag vill tro gott om folk, tänka och tala gott om medmänniskor och tyda allt till det bästa. När detta int sker utan personerna är opålitliga, det  gör att man ibland känner sig godtrogen, eller utnyttjas.

När man är till sin natur, en person som tror gott om folk, så kan det ju hända, att man blir jätte besviken på människor, som man trott gott om, och som gjort helt annorlunda än man tänkt sig. Sen känner man sig, rent av ha varit lite naiv eller lurad, när man trott på dem och litat på deras lojalitet, som inte har varit sant. speciellt i unga år, trodde jag verkligen på kamraterna och vännerna.

Det är ju viktigt att man är lojal mot sina bästa vänner eller kamrater. Om man berättat något skall det ju inte föras vidare, fastän man inte direkt har sagt, att detta vill jag inte att du berättar åt någon. Det tycker jag hör till automatiskt att man håller tyst, om man är verkliga vänner. 


Härefter är jag inte blåögd och godtrogen. För det mesta säger jag rak ut utan att skämmas, över mina åsikter, och står för det. Detta har lett till att de närmaste släktet i bland fått skämmas över mig då jag säger som det är, förstås i mitt eget tycke som saken är! Då får andra tycka vad de vill! Det är både till, för och nackdelar det också. Men då vet ju alla var de har mig och vad jag står för.
Vågar påstå att litar man på mig, så håller jag tystnadsplikten, också som privatperson, inte bara som yrkesmänniska.

Och så är det! sanningen fram för allt. Och jag påstår att jag vågar säga sanningen hur den än är, om inte tystnadsplikten förbjuder eller den personen som gett något i förtroende åt mig, då tiger jag som muren.
Sen är det en annan sak om mottagaren tror på det man säger? Det är ju upp till åhöraren, eller hur?

Man kan ju diskutera om godtrogenheten hur mycket som helst, för i viss mån är våra nordiska länder allt för godtrogna och tror gott om alla som kommer till våra länderna. 
Man borde nog alltid ha en reserverad inställning till utomstående tills de har bevisat motsatsen. Vissa behöver verkligen hjälp, men vissa kommer nog in för andra orsaker, så då måste vi nog ha en mera reserverad hållning, tills man sett hur verkligheten är? Detta hör ju till den sociala delen av våra liv, att på sätt och vis inte är personligt, men som nog också bör tas i beaktan i sina åsikter när man tänker på godtrogenhet, osv.

Man kan vara godtrogen som person, man kan vara godtrogen i den sociala grupperna på nätet. Godtrogen på FB. Godtrogenhet också som i större sammanhang som länderna har haft nu i många år. Och vad händer? Det får vi läsa, varje dag på nyheterna och på så vis påstår jag, att vi är godtrogna och tror gott om alla! Får väl säga tyvärr!

Vi måste våga stå på oss och säga sanningen och se sanningen som den är.
Vi bör sluta vara naiva som privata personer och som nation, och svälja allt med hull och hår.
Ni får tolka det som ni vill!
Allt är upp till läsarens ansvar! Eller hur? 

Trevlig dag till er!
Tita

Bilden är lånad från nätet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar