Bloggintresserade

30 sep. 2013

Stanna upp medan tid är! Livet går inte i repris.

Stanna upp ta det lugnt och fundera vart är man på väg?
Vad är ett hälsosamt liv?


Det är helheten som räknas. Vi skall sova gott, äta hälsosamt, leva hälsosamt och vila mellan dagens göromål och framför allt motionera!
Detta måste jag nog ärligt konstatera att jag har nog inte lyckats leva som jag lärt.
Jag har stressat iväg, suttit och ätit i bilen, till följande studerandebesök, kastat i mig maten mellan lektionerna och sen fort till följande lektion. Hoppat över maten, när jag var på sjukhuset i arbetet. Tagit hem arbeten och suttit lång in på kvällen med att rätta elevernas uppgifter.  Och att tala om motion, när skulle jag ha hunnit det? Det är frågan?
Det enda som jag faktiskt har hållit stängt med är att inte äta kakor och söta bakelser, och fast jag kastat i mig maten så har det varit frukter och grönskar och juice, osötat. Så maten har jag försökt hålla hälsosam.
Man skall inte heller glömma bort att sova, verkligen sova gott! Det är ju vilan och den goda sömnen som gör att man orkar bättre följande dagen som man gör sina uppgifter.
Stress och avslappning, i lagom mägnd, YES säger jag som pensionär....Yes ...
Nu först ser jag att lagom är bäst............  Skönt!
Det som stressar någon kan vara avslappnande för en annan.
Det finns människor som tänker: ”Alltid på gång, alltid redo och öppen för förslag. Driven av lust och präglad av känslan av att man står på sina egna ben och skapar sina egna villkor. Är det man själv som bestämmer hur man vill ha det.  Så klart är detta sant, men skall det vara till bekostnad av sin egen familjegemenskap. Så klart är det så att vi bestämmer själv hur vi vill ha det.  Man skall inte bry sig om andra, eller skall man det?  Skall man lämna familjen åt sidan och tänka bara på sig själv? Kan man ta med familjen i sitt skapande av vad man vill ha ut av sitt liv, sitt familjeliv?
Jag minns ett uttryck från då jag var barn: ” sköt dig själv och skit i andra”! Då funderade jag att vad betyder detta? Skall vi inte bry oss om våra medmänniskor, vänner och släktingar? 
Mina tankar har nog alltid varit att vara den barmhärtiga samariten. ”Att hjälpa andra och försöka få människor som är när mitt hjärta att må så gott som det är möjligt” Kanske det är därför man valde vårdyrket i tiderna?
Nåjaaaa får jag säga. Nu hinner jag städa mina skåp, damsuga varje dag, om jag har lust, men det har jag inte. Nu hinner jag motioner precis så ofta jag vill och tänk, jag får också sova när jag vill, om jag vill. Och tänk ännu, äta hälsosamt precis när jag vill, och om jag är hungrig?
Man får kalla detta för pensionärsliv.
Och till på köpet så räcker inte tiden till. Kalendern är fullbokad och så funderar man hur hann jag vara i arbetet?
Jaa just det ,,,,,     TITA.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar