Bloggintresserade

29 sep. 2013

Ansvar över sin familj, moral och etiska funderingar

Tankar som kommer och går!
Jag satt och tänkte och funderade på alla små barn som blir födda till denna värld. Mitt 10 barnbarn blev fött den 21.09. 2013. Och många tankar kommer när man ser ett litet gulligt barn som är hjälplöst och behöver skydd och omsorg.
Vi vuxna är ansvariga för att visa exempel. Visa vad som är viktigt, rätt och fel.
Vi skall lära dem hur man skall klara sig i livet! Lära dem ordning och reda!  Etiska och moraliska principer är väldigt viktigt att lära, i ett tidigt skede.
Om vi är Kristna människor med kristet livssyn, så är ju detta också något som är viktigt att lära från början.  ”Gud som haver barnen kär,.---” hör till något som är självklart att man ber på kvällen.
Minns när jag var liten: När man rabblar upp många ord i taget så blir orden obegripliga fraser. Det är ju då viktigt att gå igenom dessa ord vad det betyder.  Det som speciellt lämnade i minnet från barndomen var:  Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barna skara..... Men nu skall jag skriva hur jag uppfattade denna sång, och det tog länge förrän jag fattade ordens betydelse.
Såhär uppfattade jag sången:  tryggarekaningen vara än Guds lilla barna skara.  Orden flöt ihop och man visste inte vad betydelsen var.  Förrän det blev förklarat att: Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barna skara.  Att man är trygg när man är Guds barn.   ;)

Därför önskar jag mina barnbarn och det sista också en trygg barndom med föräldrar som önskar sina barn det allra viktigaste i livet! Ha en fin höstmorgon med regn och värmer i hjärtat, både inne och ute.   Kram till er alla!



Livet går framåt, med snabba steg,  den stannar inte upp fast vi skulle ibland vilja så.  
Vi får ändå bara en dag i sänder: Blott en dag i sänder!
Tita


Jag tänder ljus i höstens mörker och njuter av ljussken fast mörkret faller på.

Fast hösten är långt framskriden så finns dät ändå blommor som trivs i höstmörkret, här är en pelargon som orkar vara röd och vacker förtfarande. 

2 kommentarer:

  1. Kom att tänka på ett citat då jag läste ditt inlägg. " Gamla människor skall man respektera, barn skall man lära" Vi som föräldrar, farföräldrar och morföräldrar, skall självklart vägleda våra barn och barnbarn, så gott vi kan. Barn minns det de en gång har hört. Förståelsen av bönerna kommer kanske senare som du skrev, jag har också tänkt lika som du, angående: Tryggare kan ingen vara... sen det att respektera de äldre är också något som fallit till stor del bort idag. I min bardom blev vi lärda att, visa respekt för äldre människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant som du skriver, respekt för äldre människor håller på och dör ut. Man mindervärderar äldre männsilors tankar och funderingar och värdesätter inte mer deras tankar. Respekt behövs och att lära unga respekt, Det hör till den etiska lärandet, som kanske inte de unga tänker på idag.
      Tack Agneta för dina tankar.

      Radera