Bloggintresserade

16 jan. 2013

Morgon tankar!

Jag har suttit och funderat på alla människor runtomkring som mår dåligt.
På något sätt känner man sig så hjälplös och har inga möjligheter att hjälpa.
Ibland så finns det inga andra möjligheter att hjälpa, de hjälpbehövande
bara genom att be,
hoppas och man tror 
att Gud hör bönen.
Jag brukar säga såhär: 
I Jesu namn överlämnar jag personen (namn)
i dina händer Herre, hjälp ._______
Amen.



Vi får tro att den Högste lyssnar och hjälper.
Det är därför också viktigt att vi tackar för den hjälp 
vi får. 



Alla barn i världen har en skyddsängel.
Skydda dem från alla faror. 

Lär oss att ha en vakande öga och när vi ser att barn far illa,
gör något åt det!
Stå inte bara och se på.
Det kan vara just du som är denna skyddsängel, 
som fått uppgiften att beskydda barnet.

Gör din dag, till att minnas, värdefull åt din nästa.




Ha en fin dag! 
TITA

2 kommentarer:

  1. Men ibland är det svårt att se vem som mår dåligt. För många av de som mår dåligt är så bra på att spela och på ett vis vill spela lite teater för att allt ska vara lite bättre en stund.

    SvaraRadera
  2. Verkligen sant Annika, man vill visa sig starkare än man är. Tyvärr!
    Låt hjärtat och intuitionen visa vad som skulle vara bäst. Det som för mig har varit vägledning i olika situationer när jag vill hjälpa någon annan är att man berättar var man kan söka hjälp och att man inte skäms för den hjälp som man har möjlighet att få i nejden. Tröskeln kan ibland vara hög när det gäller den psykiska delen, man far heller till läkaren med fysiska problem. Jag tror ändå att det är viktigt för oss alla att föra fram att det inte är skamligt om man mår psykiskt dåligt, för det är precis lika besvärligt vilken diagnos man har så lider hela kroppen.
    Sen en annan sak också, är att en människa är en helhet. Om en del mår dåligt så mår hela människan dåligt. Eftersom jag undervisat i ämnet så brukar jag ta fram alla delar. Fysiska, psykiska, sociala och andliga delen är alla lika viktiga. Vi får inte glömma någon del för om i har psykiska problem så mår de andra delarna också dåligt, eftersom man inte kan vårda de andra delarna då heller när man mår dåligt.
    Att sitta tyst med de människor som mår dåligt och låta dem prata kan lösa många problem. Var en lyssnare och lyssna aktivt. Lycka till!

    SvaraRadera