Bloggintresserade

19 mars 2023

Beroende problematik…….%

Kan man vara beroende av vad som helst?


Svaret är det kan man, precis vad som helst!


Det som är vanligt och klassas som beroende är, cigaretter, alkohol, droger, tabletter samt spel som beroendesjukdom. Det finns flera andra beteenden som man kan bli beroende av och som liknar beroendesjukdom. Exempel på dessa är sex- och relationsberoende, shoppingberoende, samt arbetsnarkoman.  I dagens läge är många människor socker beronde, sötsugen som det sägs. Det är också ett beroende. 

Det som jag tycker också kan bli ett beroende är att man ”måste” göra nånting varje dag som blir till störmoment i familjegemenskapen. Ett beroende som inte går att rubbas.


Man har inte tid att göra vissa saker tillsammans, för att man måste göra det som man planreat först. Man kan inte besöka sina vänner för man har inte tid, för det jag gör droppar först. 


Dagens beroende är ofta, sociala medier på nätet. Man måste prata med den och den personen på nätet. Man måste följa alla nyheter som skrivs på nätet.

Allt kan bli ett beronde, om man inte släpper taget och bara är en ”normal” människa utan beroende av sociala medierna.


Jag själv märkte under en månad då jag blev kapad på min fb sida, att det går jättebra att vara utan facebook. Första veckan märkte jag att jag gick hela tiden lite oroligt och stirrade på iPaden, jag hade en vana i kroppen att jag måst läsa nyheterna på fb. Märkligt nog så gick det om, gick hur bra som helst att vara utan fb. Nu har jag nog lagat en ny sida, som jag använder ytterst sällan. Klarar bra utan.  Däremot är messenger bra att ha kontakt med med folk. Lite som telefon var först då den kom.  


Det jag vill ha sagt, med beroendeskap är att, man bör pröva sig själv och ta paus från det som känns som fel och som kanske upplevs som beroendeskap av familjen, eller någon annan.


Ta paus, från det som blir ett måste, som kan upplevas som beroende. 

Det behövs karaktär att kommendera sig själv till disciplin, att hålla paus med FB om det känns som störande i familjen. Det kan också vara spel av något slag som blir beroende framkallande beteende. Ta paus och känn att det inte stör dit privata liv.


Så gott folk, ta paus från sånt som känns ”beroende” och lär dig ha kontroll över ditt liv. 

 Lycka till!  

Tita

(egna foton)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar