Bloggintresserade

25 dec. 2022

☹️Lurendrejer eller kapad, mitt i juletiden! ☹️…….♥️Önskar ändå en fridfull jul! ♥️ %

Mitt i julföreberedelsena hände det sig en märklig händelse.
Jag fick ett messengemeddelande av en släkting som är helt tillförlitlig.
Hon ville ha mitt telefon nummer. Jag antog att hon tappat bort nummret?
Gav mitt nummer!
Fick mitt i allt ett nytt meddelande där hon gav ett nummer, som jag skall skicka åt henne. 
Hon var med på en tävling, och hon saa ett ögonblick det tar en minut. 
Då säger hon gratulerar, du vann 4100€ och jag fick lika mycket.
Vilken bank använder du? 
Då förstod jag att det är någon som försöker kapa mitt konto!
Då tänkte jag nu skall jag fråga nåt personligt av henne, så jag  frågande om hon varit och hälsat på en gemensam bekant, joo sa personen i messengern. Sen frågade jag, om den gemensamma bekanta personen trivs i nya bostaden? Kort svar kom jo, ingenting annat.
Då tände det i mig och jag sade, jaha det är ett kapningsförsök. Hoohoo…
Och då föll jag ut ur messengern och personen tog bort allt vad som skrivits.
Och min messenger blockerades. 
Slapp in så pass mycket, att jag kunde varna mina vänner att inte öppna länkar ellereventullet, det som jag skriver, eftersom jag trogligen blev kapad av en person, eller flera?
Nu är det juldagen och jag kommer inte in på messengern och inte på fb.
Egentligen gör det inget, för jag tog paus över nyår från fb. . 
Dock inte från messengern, för det är en bra social- kommunikations system.
Försöker härvia, varna alla som nu råkar läsa detta, att om en liten % tvivel känns i kommunikationen från en vän, öppna inte och gör inte det, som personen uppmanar, fast du litar på personen som diskuterar med dig, som jag gjorde. Trodde verkligen, att det var rätta person tills dess jag började intervjua henne.
Åtminsone fick jag en lärdom. Så härefter litar jag inte på nån, som skickar messenger förrän jag är säker på att det är den rätta personen.

Frågan är, varför skall alla bra kommunikationsmedel förstöras, 
genom virus och kapningsförsök,samt lurendrejer?
Till vilken nytta?
Kanske penningsbegäret?
Kanske,  att kunna lura folk, speciellt lite äldre människor som inte är så värst inkommen i sociala medierna.
Som tur förstod jag att det var inte den rätta personen, ändå hann jag bli lurat! 😢☹️
Var försiktigt!

Önskar alla en fridfull jul trots detta som hände mig!

Låt julens budskap komma in i ditt hjärta! ♥️





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar