Bloggintresserade

3 maj 2022

Forts. på vem är min nästa.....

Fortsätter med, tankar kring vem är min nästa!

Man kan fundera, att är bara vänner min nästa. Men men, alla levande människor är det. 
Igår hände en händelse som gjorde att jag knäppte mina händer också för en inbrotts tjuv. Det hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka gör förr. Det gjorde jag i alla fall och kommer att göra det också framledes.
Du kanske funderar, hur kunde jag göra det? Jag skall ge dig ett svar.
Svaret kan bli långt!
Då Jesus hängde på korset sa han åt rövaren som hade sagt, herre tänk på mig i när du kommer till ditt rike. Då sade Jesus åt honom, idag skall du vara med mig i paradiset.
Rövarens frälsning ger oss nämligen en tydlig bild, om hur man blir frälst. Han blev frälst och räddad till det eviga livet hos Gud, genom Jesus Kristus. Så enkelt är det! Tro allena, och följ Jesus!

På kvällen tänkte jag på händelsen och bad till Gud att personen som gjorde inbrottet, skulle ångra sig och ändra sig, för han är också min nästa, som har alla liknade mänskliga behov som vi alla andra. 
Kanske med den skillnaden, att han låtit den onde leda honom till felsteg i livet. ( som vi alla gör ibland) Jag bad att det onda skulle försvinna ur hans sinne och att det goda skulle bygga bo i hans hjärta och sinne. Nu  vet jag ju inte om inbrottet gjordes av en eller två eller kvinnor eller män. Oberoende så bad jag för inbrottsgöraren.  Inte vet jag heller orsaken till inbrottet, kanske jag inte heller kommer att veta det. 
I min filosofi brukar jag tänka, allt har sin mening. Vem vet , vad händelsen ger i min människosyn och också människosynen för omgivningen, för personerna som upplevde inbrottet!

Min nästa är oberoende av bakgrund eller vad denne har gjort eller gör.
Min nästa är både goda och onda människor i min omgivning.
Herre förbarma dig över dem alla, genom din barmhärtighet.
Gud med oss! 

Tita!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar