Bloggintresserade

25 apr. 2022

Vem är min nästa?

 Vem är min nästa? 


Du skall älska din nästa såsom dig själv!

Yes, det gör jag, säger man. Gör vi det?


En dag då jag var på min motionsrond, hade då redan gått cirka 6 km och var in staden.  Det var ganska svalt den dagen, och en man låg på sidan av en bilväg. Nog såg jag vad de var för en man. Tänkte nog att om jag ringer ambulansen, så kommer den eller kommer polisen? Spelar ju ingen roll vem som kommer, huvudsaken nån kommer, så jag rignde till alarmcentralen. Nog kom det en ambulans som for iväg med honom. Tack för det och jag var glad! Bra så! Mina tankar for till den barmhärtiga samariten, han hjälpte, men hur många hade gått förbi den skadade personen?  En präst en levit gick förbi, gjorde ingenting, men en Samarier, eller som det står en Samarit tog itu med att hjälpa mannen, plåstade om honom och förde honom till ett värdhus där hans fick vila ut. Och Samarien sade jag betalar alla omkostnader, tills han klarar sig själv. 

Har vi fördomar? Hjälper vi människor i nödsituationer? 

Vem av de här tre visade sig vara mannens nästa?


Tror att vi alla svarar han som hjälpte den nedslagna mannen, var barmhärtig och det var Samariten!


Vi kan fråga oss själva vad vill vi vara?  Hjälper vi de människor som är utslagna i vårt samhälle? Vill vi hjälpa dem? Eller ser vi ner på dem? 

Alla är människor, de är också vår nästa!

Vad kan vi göra för att underlätta deras situation? 


Kanske vi kan fundera på vår insatts! 


"Det goda som jag vill, det gör jag inte,

men det onda som jag inte vill, det gör jag". (Romarbrevet 7:19)


Är det så?  


Kanske vi får ta Jesu ord till oss, efter uppmaningen att vara den barmhärtiga Samariten.

Jag utmanar er alla att fundera på att göra lika!

 Var den barmhärtige samariten på ett, eller annat sätt!

Lycka till!


Tita


(Lånad bild från nätet)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar