Bloggintresserade

16 apr. 2022

Smicker

Smicker
Hittade en talade berättelse om kråkan och räven.
Kunde ingenting annat än dela den!

"Denna berättelse är ett perfekt exempel på smickerens funktion. I denna berättelse hittar en kråka en bit ost och förbereder sig på att äta den. En räv, som vill ha osten för sig själv, smickrar kråkan, kallar den vacker och frågar om han har en söt röst som matchar dess utseende. Kråkan öppnar munnen för att kråka, och ostbiten faller ner.

Som framgår av denna berättelse smickrar en person vanligtvis en annan för att främja sina egna intressen. Hans motiv kan vara att låna något av den personen, att få hjälp för något, att skapa ett positivt intryck om sig själv eller till och med att skada. Även om många människor tas in av människor som smickrar dem, är smicker aldrig ett bra sätt att imponera på någon. Det visar en människas uppriktighet och oärlighet."
humantruth.org

Till exempel i verkliga livet kan det vara ungefär såhär:
Oj va härligt, du är en ängel!
Vad snällt av dig, att komma på besök, du är bäst!
Härliga tider, glad att du tog dig tid och kom in en sväng!
O vad fina kläder, du har bra  smak, färgerna är perfekt!
Du har så fina kommentarer och du är bra på det du gör!
Osv
Smicker eller beröm? 

Jag gillar inte smicker och beröm som känns som överdrivet
Redan tonfallet och kroppsspråket kan visa om det är verkligen sant eller så om någon vill smickra och får egna fördelar av det.  
Somliga människor uttnyttjar och därför börjar de smickra. Förr eller senare kommer det nog fram om det var för sina egna behov som de behövde smickra och skryta hur bra "jag" är. Sen kommer det, vill du ge råd om denhär saken och hur skulle du göra? Då vet man att smickret var till egen fördel. Eller så nånting som är väldigt vanligt uttryck, som kan sägas ungefär såhär : " i förtroende" säger man, "oss emellan" "detta berör ingen annan", "det hålls mellan oss". Och sen kommer det, "jag vet att jag kan lita på dig!"
"Du är så bra att hålla tyst."

Just så, därför fick jag beröm och därför, blev jag smickrad. 
Lyssna nu, hur skall jag betee mig, skall jag ge ett svar eller låta bli?
Man måste ge ett avgörande svar, kan du hjälpa eller kan du inte. Tål du smickret eller känns det fel?

Det är ditt avgörande och du bestämmer, men bli inte besviken om du får mera smicker och mera uppgifter att lösa.

Ärlighet fram förallt!
Säg rakt ut att du inte vill bli smickrad, för du upplever det som konstgjort, du kan hjälpa utan smicker och beröm, men inte smicker före uppgiften som ges.

Kom ihåg, det är stor skillnad på smicker och beröm.  
Pröva dig själv när du är osäker om det var smicker eller beröm.

Ha det gott! 

Tita

( bilden är lånad från nätet, passar bra som i exempel citatet)





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar