Bloggintresserade

17 juli 2021

Som man bäddar får man ligga .....

“Som man bäddar, får man ligga”

Detta påstående har jag många gånger funderat på.
Tycker det är elakt sagt, om man säger det till någon eller konstaterar så till en annan person, när man tycker att någons beteende eller görande har gått dåligt eller att resultatet, blev dåligt. Tycker personen det själv? Eller är det omgivningen som tycker det?
Min åsikt är, att alla gånger stämmer det inte, men kan väl nog göra det ibland, eller vissa gånger.
Minns en gång i ungdomen, då en person sa till en annan just dessa ord, då det hade gått lite snett i livet. Den gången tänkte jag, var det otur eller kanske personen var godtrogen och trodde  gott om allt och alla? Kunde det vara trotsighet, eller att person har tyckt om äventyr som lockar och ger spänning?   
Minns en gång då en personen sa åt mig, varför just jag, varför tog jag inte din varning på allvar?  Kan man tänka, kanske det finns en mening med allt som skedde? Kanske en lärdom? Jag tror att man gör inte om misstaget flera gånger. I mångas facebook sida står det, har gått livets skola. Jag har då tänkt, att kanske misstagen i livet, kunde sättas på kontot livets skola. Livet lär, livet har modellerat eller blivit format, enligt erfarenheter och misstag. 

Kan någon påstå att man aldrig har gjort någonting  fel eller i misstag?  Inte jag, alla gör mer eller mindre misstag i livet, som präglar ens framtid! Som formar personen till just den personen man är.

Livets skola, livets ”kakform” har format, där man hamnat och där man är. I den bemärkelsen, kan man väl säga, ”som man bäddar får man ligga.”  

Den ”kakformen” har format livet och hur man fortsätter framåt. Med positiv eller med negativ tänkande, eller med tacksamhet och glädje eller med missnöjsamhet och klagan. 

Hur vill man ha det, nu och i all framtid? Det är man själv som formar  kakan med kakformen, från och med idag och all framtid!

Allt gott!
Tita

”As you make your bed, so you must lie”

(Texten är lånad från nätet på bilden, fotot med rosen är eget foto)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar