Bloggintresserade

11 juli 2020

Förebilder i livet! Bli äkta!


Förebilder i livet!

Vem ser du upp till?
Har du nån person du gillar! En person som du beundrar?
En människa som du skulle vilja ta exempel av?

Tänk efter, var personen positiv eller negativ? Vad gör att du gillar personen?  Vilka egenskaper är det du vill ha?

För mig har det varit olika egenskaper som har varit det som jag alltid har beundrat hos människor.
1. Äkthet
2. Förnöjsamhet
3. Tänka och tyda allt till det bästa.
4. Att hålla sig till sanningen.
5. Hjälpsamhet/ inte själv gå under för det. 

Säkert finns det många egenskaper som jag sätter på min lista, men det viktigaste är att personen som jag beundrar är äkta!
Äkta i sitt varande! 
Men går det att ens vara äkta, genuin och sann? Mot sig själv och andra? Att vara den man är utan förställningar, fasader och masker? 
Personen kan leva ett liv som hon själv har valt utifrån  sin egen synsätt och värderingar.  Låta sig inte övertalas och styras av andra att uppföra mot sitt samvete och regler.   Kort sagt, leva sitt liv i äkthet, och ärlighet.
Försöker man leva äkta och sanningsenlig, upplevs man som pålitlig och håller det man lovat. Lockas man att göra annorlunda än sina principer, upplever man personen som en flagga som inte står för sina tänkar och samvete.

Hur är du själv?  Hur vill du vara?

Jag har valt på första platsen äktheten och att vara sig själv.
Min förebild har varit, min mamma och mormor, båda två äkta och förnöjsamma människor som jag sätter högt pris på. Jag vill fortfarande följa deras råd i mycket som de lärt mig och som var deras idealtankar.  

Ovan är mina tankar. Hur tänker du? Tänker du lika?
Allt gott till dig i stävan att bli äkta person som är nöjd med sin tillvaro! 

Tita



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar