Bloggintresserade

18 feb. 2019

Tro eller inte... vart är vården på väg?

Tro eller inte......

Idag har jag fått uppleva vår moderna samhälle med så perfekt vård som man aldrig i den blekaste aning skulle kunna tro att det är år 2019. Man får nog undra, om man alls är på 2000 talet?

Jag hjälpte en tant till Akuten som fallit i denna halka, annars hade jag väl inte varit där på akuten. I väntrummet fanns massor med folk, med influenssa och andra åkommor samt ett par, där mannen hade halkat och väntade på läkarbesök. De väntade 4 timmar och 45 min förrän de slapp  in till läkaren. Alla som satt i kön, väntade minst 4 timmar, det jag kunde följa med där vi satt med ”tanten”.
Det som förundrar mig är att influenssa patienterna i samma väntrum som andra fallolyckor och frakturer? Det fanns inte ens stolar till alla patienter. 
Det som ännu blev en överraskning var att läkaren som var där hade breda ringar på varje finger, pekfingret var utan ring? Aseptiskt rätt eller hur? Nej fy för den läkaren! Tänk vad hon spred smitta med Influenssa patienter, och patienter med frakturer och fallolyckor. Undrar om hon ens hade tvättat sina händer mellan patienterna?
Några sköterskor gick med utslaget hår, det också ett aseptiskt arbetsätt, att sprida smittan åt sig själv med utslaget långt hår. Inte är det konstigt om smittan sprids och man får höra om att patienterna fått, MRSA ( Metisillin resistenta stafylokocken) eller VRE (vancomycin resistenta enterokocken). Jag satt verkligen och funderade på om vi faktiskt lever på en modern tid, men upplysta läkare och vårdare, angående aseptiken. Sen också väntsalen med blandade flunssiga patienter, och olycksfalls patienter, nog borde man ju verkligen kunna organisera dem lite annorlunda så man inte skulle sprida smittor på detta sätt? 

Finns det verkligen inte tillräckligt med vårdpersonal och läkare som sköter patenterna som har hjärtat på rätt ställe?  Vad arbetar man för om man inte tänker hur man arbetar? Då tänker jag på arbetsordningen och var man placerar patienterna. Har vårt samhälle slutat tänka?

Är det mänskligt, att ha patienterna att sitta över 4 timmar och vänta på att få träffa läkaren? 

Kunde man inte ha haft en sköterska som gjorde förarbetet med alla flunssiga patienter, tagit halsprov, snabbsänka och blodtryck om det behövs.osv. Vet att detta har fungerat tidigare, varför gjorde det inte idag? Såg nog att ett par av flunssiga patienterna tog en sköterska nån prov men det gjorde det inte på alla som satt där. 
Mera vårdpersonal!
Mera inhemska läkare!
Bättre organisering så det skulle löpa bättre!
Sjuka männiksor orkar inte sitta i timmar och vänta med smärta och till på köpet hungriga och vad jag märkte att flera av dem blev irriterade av den långa väntetiden och kanske också av att de blev hungriga?

Jag konstaterar, vi lever i ett modernt samhälle, med  en vård som borde vara bra, men  vad har vi? En sjukvård som går tillbaka i utvecklingen! Tyvärr!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar