Bloggintresserade

25 sep. 2017

Söndagens tema, kallelse, att lyssna, att tjäna!

 Sammanfattning av söndagens tema! 

Jag hade en kallelse att besöka kyrkan idag! 
Det var en intressant upplevelse att sitta och fundera, skall jag fara till kyrkan eller inte. 
Solen sken och det var en vacker dag!

Det är ändå 5-6 km att gå till kyrkan. 
Skall jag gå eller ta husbilen, finns det parkering eller finns det inte.
 Kyrkna ligger mitt i stan, med dåligt med parkerinsplatser

Kollade klockan och såg att den var 10 och gudtjänsten börjar kl 12.

Till slut beslöt jag att gå, ta en länk på samma gång och få motion och sen höra prästens - Guds budskap via dagens text.

5-6 km går jag på lite över en timme. Så jag ställde mig, att fara lite före 11.  Jag  klädde på mig lite bättre kläder än motionskläder.
Ojdå vad varmt det blev. Ordentlig värme att försöka gå så man inte blir svettig.  Jag gick i rask takt och tänkte om det är så att jag kommer precis i tid till kyrkna går jag in. 

Men stängs dörrarna så då går jag inte in utan då är det meningen att jag inte skall till kyrkan.

Kan ni tänka er? 
5 min före, när kyrkklockorna slutade ringa, steg jag in i kyrkan.

Kyrkan var nästan fullsatt med folk. 
Interessant! 
Vad är det för tema de har idag, hann jag sitta och tänka. 

Svetten började rinna för mig och jag tänkte att vad skall herremannen bakom mig tänka, när svetten rinner på mig så här. Kanske han inte ens såg? Fick torka svett åtminstone 10 min efter jag satte mig ner i kyrkbänken.

Att stilla sig i bön och vänta på sången/ psalmen, textuppläsning är verkligen rogivande!

Första läsningen var från Gamla Testamentet Elia brev.
Fick inget budskap därifrån som skulle ha gjort en aha upplevelse. 

Andra läsningen var från Filipperbrevet. Hörde inte allt vad textuppläsaren läste men det som lämnade i minnet var kallelse.

I prästens tal tog han fram om olika kallelser. Han nämde om Martta och Maria. Och sa att där hade Maria, fått den gåvan att lyssna och Martta den gåvan att tjäna. 

Vi har olika kallelser i livet, det kan vara tjänande gåvan eller att lyssna. 
Jag fick den kallelsen nu  på söndagen att gå till kyrkan och lyssna!  Det berörde mig djupt eftersom jag och min dotter hade diskuterat kallelsen för ett par veckor sedan. Och så predikar prästen om kallelse. Och jag sitter där i kyrkbänken och tänker på dottern och tänker att hon borde vara här och höra  budskapet om kallelsen.

Det som också var en märklig händelse, var att när sista psalmen sjöngs, så ser jag min dotter där och hennes man, och jag hade inte på hela gudstjänsten sett att de var där. Inte så långt ifrån mig där jag satt. Då fick jag en känsla av meningen med gudtjänstbesöket. Hon hade hört hela predikan och säkert upplever samma känsla som jag, ifall hon mindes vår diskussion en tid tillbaka. När jag for ut ur kyrkna såg jag också deras döttrar som hade suttit 2 bänkar framför dem.  Verkligen en intressant kyrkobesök!

Dagens tema var kallelsen, att lyssna att tjäna!

För mig blev det, en kallelse till kyrkan och att lyssna på budskapet och tjäna!

Dagens vackra väder hade kallat mycket folk i kyrkan som 
oberoende  vädret,  ville  tjäna Herren i kyrkans psalmer och predikan och bön!

Jag fick motion till kyrkan och också hem från kyrkan. Det blev 13 km eftersom jag tog en längre rutt hem, och min dotter kom och följde mig hem så hon fick också en motionsrond!

Olika dagar får olika betydelser, och det oskriva dagen blev händelserik och givande!

Tacksam för en fin dag! 
TITA

1 kommentar:

  1. Ja det blev ju en riktigt bra dag för dig ser jag :) såna händelser ger en en aha upplevelse som man lever länge på. Hoppas veckan ger flera tillfällen att glädjas över.

    SvaraRadera