Bloggintresserade

21 sep. 2015

Tacksamhet är verkligen en gåva!

 Mina blommor i höstmörkret!
Det är så mycket man kan undra över som människa. 
Inte minst de stora livsfrågorna. 
Vem är jag? 
Var kommer jag ifrån? 
Finns det någon mening med livet? 
Om du tvivlar?

Läs boken "Livet måste ha en mening"
boken är skriven av Viktor Frankl.
När man läser den boken så får man vara tacksam för varje dag man har det så bra som man har.

 http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=5443
http://paranormal.se/mirror/sokaren/www.sokaren.se/INDEX191.HTML 


Tacksamhet är en gåva. Det är verkligen roligt att höra någon tacka och man blir helt enkelt glad av det. 

Min blogg heter ju Tankar som kommer och går, och nu just kom en tanke som berör mig väldigt mycket

Tyvärr finns det också sådana som är otacksamma och gläds inte över en billig gåva som någon ger och då blir ju givaren ledsen.
Gåvan kan verkligen vara en sådan gåva som man gett av hjärtat och av det lilla man har.
Och sen trampas den under fötterna när gåvan inte dög-
Tankeväckande eller hur?

. Människorna skänker fina kläder och mat åt flyktingar, och sen hittar man kläderna kastade i diktet och maten kastas i rosktunnor. 
Otacksamhet!
Ledsen för deras skull också för deras del som ger av hela sitt hjärtan.
Var och en ger det man har råd till. 
Min faster brukade säger ofta, otacksamhet är världens lön. 
Och då i unga år funderade jag vad det kunde betyda. 
Ju längre jag lever och har tid att analysera, dess mer ser jag att kanske faster hade rätt i det hon sade.
Och nog skulle jag vilja säga att vad är orsaken att maten kastas, och kläderna duger inte?
Vad borde man göra? Vad är orsaken att man kommer hit ?
Det var någon som berättade att de hade hört några diskuterat med varandra, de hade varit här i 3 dagar, och de hade sagt, ännu har vi inte fått pengar. Har man kommit hit för pengarna? 
Allt detta skriver jag utgående från vad jag läst de senaste dagarna i Svenska tidningar och i Finländska tidningar.
Vissa skrifter sätter jag nog ett frågetecken efter, men vissa ser ut att vara sanning.

Är vi blåögda vi finländare  och svenskar? 
Ser vi inte verkligheten?

Var lite reserverad och avvaktande, vi vet inte ännu vad som är slutresultatet. 

Vi skall hjälpa! 
Visst, men utgående från våra resurser och det vi klarar av. 

Jesus var också en flykting när han hamnade till Egypten. Han blev väl mottagen där- 
Vi skall ta emot främlingar men vi behöver inte gå med i deras kulturella ageranden. 
Vi skall hålla våra egna traditioner och religion. Det skall vi inte ge efter för. 
Brukar man inte säga åt oss, ta seden dit man kommer och följ landets lagar när du är där! 
Yes, så skulle vi göra och så skall också de som kommer hit.

Detta var mina tankar idag! Tankarna kommer och går, precis som jag löper i  motionsspåret!

Ha en fin läst stund!
TITA




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar