Bloggintresserade

15 sep. 2015

Egoism

Vissa mänskor är så frukstansvärt egoistiska och det ser ut som om de sakna empati och respekt för andra mänskor! Det finns  mänskor som kan bli mycket upprörda ifall de anser att någon betett sig illa mot dem, men om de själva beter sig på samma sätt märker de inte ens att de gjort det.





Alla människor har lika värde! 

Narsismiska personligheter som bara kan tänka på sig själv och ofta de personer, som ser på sig själv genom en overklig spegel. Kollar sitt utseende, får mindervärdighetskomplex ifall egna kläder ser sämre ut än den andras. Klädseln måste vara alltid bättre än den andras. Lika är det också med övriga saker man har. Det kan vara hus, inredning, bil, båt eller annat som man har. Man ser hur man mindervärderar andra med sin dåliga självkänsla, och köper en sak bättre än den andra, för att höja sin självkänsla. Om andra har sämre båt så börjar man mobba och kan säga att jag har en bättre modell än du. Min båt kör hårdare än din.  Dethär hör man ofta bland tonårs barn och detta kan försätta upp i vuxen ålder, när livet bara har kretsat kring, att jag och vi måste ha bättre än de andra.

Självkänsla!

Man bör tänka på i situationer där man beter sig på detta sätt? Hur kan jag höja min självkänsla med andra sätt, än att köpa egendom utan att mista mitt rätta identitet och ändå kunna vara JAG !?

Självkänsla är samma sak som att vara,  medveten om sitt eget värde och ett mått på själens kondition.
Öva på att bekräfta dig själv. Jag duger precis som jag är. Jämför dig inte med andra. Välj för din egen skull inte för andra. Ta reda på dina egna normer och värderingar – vad är rätt och riktigt för dig?
Om du vill du ha en riktigt god självkänsla behöver du gör dig fri från känslor, som skam och skuld. När du  gjorde ett misstag förstod man kanske inte konsekvenserna, eller hade kanske inte kraft att stå emot. Tänk inte ”om jag bara inte hade gjort det”. Försona dig i stället med beslutet du tog och förlåt dig själv för att du valde som det som man gjorde, så kan man ta ansvar för det man gör i dag och framåt och göra ett avslut, en ny början på sitt fortsatta liv. Du behöver inte berätta det för en massa personer, det går lika bra att skriva ner det på ett papper och elda upp det! Det är viktigt att du själv beslutar att göra dagens innehåll i ditt liv på ett annat sätt än tidigare. Du skall ha viljan att göra en ändring. Gör det för din egen del, inte för kamraterna eller för någon annan. Motivera dig och hitta motivation som sporrar till förändring. Långsiktigt inte bara kortsiktiga! Fast kortsiktiga mål skall leda till långsiktiga beslut.
Lycka till mina vänner att höja självkänslan utan att behöva köpa saker som inte har ett värde till självkänslan. Du behöver inte klä dig efter andras modeller, utan enligt det du har råd och som passar just dig. Ha din egen stil, ha din egen image! Ha din egen image också i ditt hem, inte som andra har.
Det är man själv som skall trivas i hemmet och i kläderna man sätter på sig. Ha dina egna tankar och åsikter och stå för det och lär dig också att våga säga ut dina tankar!

Sluta vara egoistisk tänk också på andra människor i din omgivning!
Du blir också nöjd av att kunna SE andra människor och kunna acceptera olika åsikter och värderingar. Det är ju på det vi bygger vårt liv och vår samhälle, med 
att alla har rätt att säga som de tycker och tänker och i
vårt samhälle kallas det för demokrati
och oj vad skönt det är att vi bor i vårt demokratiska land!


Trevlig dag till er alla! 
TITA

2 kommentarer:

  1. Vissa saker har jag citerat Tina Thörnblom. Hon har verkligen fina punkter om självkänsla. Läs vad hon skriver!

    SvaraRadera