Bloggintresserade

18 mars 2014

Självupptagen eller självcentrerad -> -> SE, LYSSNA, GE AV DIG SJÄLV I STÄLLET



Självupptagen eller självcentrerad    ->  -> SE, LYSSNA, GE AV DIG SJÄLV I STÄLLET


Närvarande i nuet, är svårt för en självcentrerad människa-
Kanske man är i en drömvärld? Verkligheten finns inte då just i tankarna.
Man är så upptagen i sina egna göromål och sina egna känslor att andras problem och görande, har inte någon betydelse. Tankarna kretsar kring sig själv och vad man borde göra och gör.

Livet som självcentrerad, är kanske då just , när personen lever i overkligt tillstånd, skönt och lätt.
Det som kommer i mina tankar, hur är det sen, när ett problem i livet uppstår, förväntar egoisten sig då, att alla de människor som man inte brytt sig om skall ställa upp, för just mig? Det är frågan?
En självcentrerad person är alltid upp i sina egna svåra känslor eller härliga känslor. Känslan får vara vilket som helst, kärlek, sorg, glädje och problem.  Allt kretsar kring en själv. Man ser inte den andra människans problem och vill inte ens se dem. Man märker inte, man lyssnar inte, man är själviskt upptagen av sina egna funderingar.  Egoistiska personer........

Usch vad jag blir ledsen, när jag märker detta.  Jag önskar och hoppas att jag själv inte skulle bli en egoistisk person.  

 

Klart man ibland bör vara självcentrerad också, så att man klarar av sina göromål.  Man bör ju vila sig i sig själv och göra sådana saker som gör att man slappnar av och orkar ta itu med livets uppgifter. Det är ju att kunna stressa av. Men om man hela tiden stressar av i sin själviskhet och inte ser omgivniningen, då blir man nog en egoistisk person, som inte alls har en empatisk förmåga.  
Läste en gång i en artikel eller var det någon debatt, minns inte var det var, men ungefär såhär:
Jag tror vår tids egoism och självcentrering har tagit fokus från politiken. Vad som verkar vara stendött idag är kollektivism och allt snack om solidaritet. Idag är det bara jag, jag, jag, jag som gäller. Tidningarna är fyllda med råd hur just du ska göra karriär, hur du ska se ut och vara.
Förr var människor tvungna att hålla samman och hjälpas åt för att betvinga en hårt och grym värld, med sjukdomar och svält och liknande.”
Då man tänker på dagens jag, jag , jag så det skulle inte absolut ha gått för 50-100 år sen. Man måste säga att då fick man säkert se till att alla fick mat, lite mat, att alla fick kläder, och att alla fick grundläggande behoven tillfredsställda. , att ge av sig själv och ställa upp för en annan människas välbefinnande.  När man bara tänker på sig själv, och att jag skall ha det bra, hur kan man då hjälpa andra, men mat och kläder och ett tillfredsställande liv? Nej!

Vi får nog börja tänka om, tänka också lite på andra och hur det har det! Vi bör fundera på att hur  KAN  vi  hjälpa våra nära och kära som kanske behöver en kort tid av, att bli sedd och att kunna lyssna på dem en stund. Man behöver inte sitta och lyssna en hel dag, nej bara en kort stund.

Lyssna aktivt, vara närvarande och ge en kort uppmärksamhet. Ta vara på det för du har senare också själv nytta av att du lyssnat på dina medmänniskor! 
LYCKA TILL!
TITA 




2 kommentarer:

  1. Jo tack, det stämmer precis!! Och håller med om att vi nog behöver se till oss själv i bland också, men det är inte att vara egocentrisk. Då man tar hand om sik själv, mår man bättre och då kan man även ge något ut till andra. Delar ditt inlägg TACK.

    SvaraRadera