Bloggintresserade

24 nov. 2013

Tankar infor julen.



Dagarna går fort och snart har vi jul. Jag sitter ofta med mitt handarbete och stickar och virkar . När man handarbetar flyger tankarna ofta till det som är nära framför en just då tex. Nu just  JULEN.
Julen är på kommande. Och det är alltid
stressande för människor som har det sämre ställt, då tänker jag på den ekonomiska sidan. Jag skrev ju här nedan  om fattigdom. 

Det finns människor som har så de klarar sig, mat för dagen, men inte mer. Alla dessa människor har alltid lite svårare under sådana helgar, där det skulle fodras lite mera pengar för att man skulle kunna ge en gåva åt någon man önskar ge. Det som jag önskar oberoende om man har penar eller inte, att det är inte är så viktigt vad man ger. Utan att tanken räknas, att man minns dem man vill ge något. Det betyder att man nödvändigtvis inte behöver köpa en dator eller en bil åt sin vän. Det kan vara bara en pannlapp som man ger. Pannlappen är en speciell gåva, man kan då ha virkat in sina tankar till personen man virkar till. När jag virkar eller stickar så tänker jag på personen som får den gåvan. Kanske jag också ber en bön på samma gång och önskar en personen en fin dag eller julhelg. En sådan gåva är ju givet med kärlek. Det är inte  pengarna som avgör utan det är mera värdet om man gett av kärlek, och varför man gett som gör att värdet stiger i gåvan.
( En virkad väska som är bra att ha med sig ute på vandringar, man kan ha plånboken och kameran i denna väska och sätta den i ryggsäcken.)

När jag suttit och handarbetat, har jag också funderat på de människor som har det svårt, när hälsan sviktar och man mår inte bra. Då ber jag för dem och hoppas att de kan uthärda sin smärta just då. Att man skulle se möjligheter i stället för ett hinder. Jag ber för dem en stilla bön om en känsla att någon tänker på dem och ber för dem. Herren hör böner, ibland får man svar tidigare, ibland får man inget svar alls. Men Herren hör våra böner alltid.
Julen är inte stress och enbart gåvor. Julen är en helg då man skall stilla sig och vara med de sina, eller besöka kyrkan och stilla sig i julens budskap. Vi skall försöka lära oss själva, först och främst oss själva att julen har annat än det som varit nu i många tiotals år. Affärsmännens annonser kör med köp den här och köp den här varan, du spar, om du köper 3 och betalar för 2. *
Jag flinar ofta för en sån annons. Verkligheten är nog den att jag har också fallit för den annonsen köper 3 st och betalar för 2. Man får nog undra att priset är lagat så att man betalar för 3 fast man tror att man betalat för 2.
Lika är det nu på jul, vi köper och köper för köpande skull. Sätter ut pengar i massor. Sen kanske den som får gåvan, kastar den på sidan och öppnar följande gåva som är så spännande att öppna. Och oj, den åkte också på sidan. Är det rätt? Skall man köpa för köpandets skull?
NEJ svarar jag! Men hus skall vi göra för att det man ger, skulle mottas, men glädje.
Så här långt är mina tankar nu just. Skriver igen efter mina tankar kring gåvor, när mina funderingar kommit vidare.

Ha en fin dag och en bra förberedning till advent.
TITA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar