Bloggintresserade

10 juli 2023

Tistlar på livets väg… %

Tistlar på livets väg! 

Vad är värdefullt i livet?

Sitter och tänker på vad är värdefullt i livet!
Alla har vi olika kriterier, hur livet skall vara och kännas.
Mina kriterier, är säkert inte lika som dina, men du kan sätta en egen lista, 
vad du anser är viktigaste. 
Mina värderingar kommer här nedan, men icke i ordningsföljd.
Endast som uppräkningar efter det som de kom i tankarna.

Det första som kom i tankarna är: 

1. Familjen, barnen, parförhållandet eller jag .
2. Hemmet, ordningen, görandet  eller gemenskapen
3. Trivseln i familjen och i hemmet.
4. Eget mående, hälsan. 
5. Respektera varandras olikheter. 
6. Att kunna diskutera tillsammans. 
7. Att ha samma åsikter, nej det kan man inte ha. 
    Respekt för varandra, oberoende olikheter, bör man ha. 
8. Kompromissa.  
9. Prioritera vad som är i viktighets ordning.
10. Vad är viktigt i familjen och vad är viktigt för mig ?
11. Man är aldrig ensam i en familj, man bör alltid samsas om farandet 
     och görandet, eller köpandet.  
12. Ta inte egna rättigheter, jag far dit, utan att diskutera med den andra.
       Vara sams i görandet.
13. Misstänksamhet och kontrollbehov, bör lämnas bort.
14. Att lita på varandra.
15. Förlåtelsen  och överseende med, fel och brister är bland de viktigaste
      för att livet skall fungera.
16. Kärleken till alla egna, hur viktigt är inte det. 


Begrunda och ta ställning!

Här har jag några punkter som kan vara vägledande, finns många andra utöver detta. Sätt dem i din egen ordning, vad du tror skulle passa in i ditt liv.
För tistlar slipper vi inte, de växer på vägen oberoende om vi vill eller inte. 

Kram till dig som läser! 

Tita

( egen bild)




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar