Bloggintresserade

17 juni 2023

Dagens budskap….. %


Budskapet idag, hjälp de utsatta!

Vi människor är Guds avbild, enligt bibeln. Gud vill ha omsorg om de fattiga och utsatta. Jesus for ofta till den lidande människan och, de sjuka och fattiga. Han for till syndaren, han vill hjälpa de utsatta och frånstötta i samhället.

Budskap från Bibeln är att vi skall hjälpa de utsatta. Då säger jag på ett eller annat sätt. Hjälp med dina resurser och med din förmåga. 

Som vårdare hjälper du varje dag de sjuka. Du är kallad att hjälpa. Du har valt att hjälpa. Du vill göra din medmänniska en god gärning. 
Jag tror att de som valt vårdyrket, har i grunden ett gott hjärta och vill hjäpa den sjuka människan. Ändå får man höra att det  inte var mitt kall, utan jag valde bara detta. Ändå,påstår jag att det är ett kall, eftersom du valt det.
Och om det är ett kall så vill du ge av dig själv, trots, dåliga lönen, så jobbar du där och hjälper den sjuke.

Empati hör till den hjälpande människan. Med ett empatiskt hjärta lindrar du den lidandes smärtor.  Om du inte äger empati, så blir vården lidande, och ofta hör man patienterna säga ” dendär
 sköterskan är inte trevlig” . Då förstår man att empatin i vårdrelationen fattas. 

Med ett gott hjärta vill man hjälpa också privat männsikor som behöver hjälp!
Om du inte orkar hjälpa många hjälp en. Den filosofin hade Moder Teresa.
Prova idag eller i morgon eller nästa vecka hjälpa en människa. Så ser du hur glad du kan göra människor i din omgivning.

Allt gott till dig!

Tita!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar