Bloggintresserade

10 sep. 2022

Smittospridning eller inte...


Smittospridning eller inte! 

Inte är det konstigt om  covid och andra influensa sprids. Munskydd har lämnats bort, hand decinfektionen glöms, folk har blivit slarviga. 
Folk tänker, jag har ingen smitta, jag sprider ingenting. 

De som mest är slarviga är unga karlar i arbetsför ålder, kommer in på en matrestaurang för att äta. Spriar inte ens sina händer, när de plockar sin mat.

Jag har inte gjort nån undersökning, men jag har följt upp varje gång jag varit in på någon matställe. Och detta är typiskt unga karlar, mellan 30-45 år. ( kan vara yngre eller äldre också)
Äldre människor som varit med om olika smittosamma sjukdomar har erfarenhet från förr, då märker man att de går med munskydd och putsar sina händer. De sprider inte smittan i lika hög grad som yngre

Stora samlingar, massor med folk, träffas och evenemangen ökat.
Om man inte tänker på sig själv så tänk åtminstonen på andra. Sprid inte smitta, försök hålla distans och gör det du själv kan för att minska smittorna.

Härom dagen var jag in i en butik, där stod det på dörren, rekommenderas munskydd!
Det som förvånar mig var, inte ens biträderna hade munskydd och bara enstaka kund som var äldre hade munskydd. 
Borde det inte vara så att om man rekommenderar munskydd, då följer butikens personal rekommendationerna. De skall ju vara ett exempel för kunden.

Jag bär munskydd i affärerna och putsar händerna. Det som är roligt var att en person frågade av mig, om jag är rädd, då jag bär munskydd ännu? Jag svarade, nej, men jag vill skydda andra och covid har inte försvunnit, tvärtom har det ökat.
Om munskydd hjälper lite, och att desinficera händerna, varför inte minska smitta? 

Därför fortsätter jag att ha skydd tills någon bevisar något annat.

Ha det gott!

Tita




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar