Bloggintresserade

2 apr. 2016

02.04.2016 tankar i nattens timmar

I nattens timmar när sömnen flyr sin kos, är det bara att stiga upp skriva några ord och sätta ner sina tankar och funderingar. Inte har man alla gånger så mycket att skriva, skriverier och tankarna måste vila ibland för att kreativiteten skall flöda. Det har i år kännts så att det inte funnits någonting att skriva. Fast livet helt har varit kaotiskt. Jag har verkligen enbart tagit en stund i taget, ett enda andetag.
3 hela månader av detta år har flytt sin kos. Och så vaknar man upp och ser att våren är här.
Tiden rullar i väg, och vi med den. När man ser tillbaka på alla de år som man varit vuxen, eller tror sig vara vuxen. Vad har man gjort för nytta? Mycket och ingenting! Lite och lite mindre, en droppe i havet. Vad lämnar i historien? Vad vill man som människa lämna för minne efter sig? Värdefulla, minnesrika, upplevelser som berör, som tex som jag kan säga om mina föräldrar, min fastrar, min mormor, min farmor, farbröder. Gemensamt för dem alla, har varit, tacksamhet, glädje över vad de hade fått under sitt liv och de hade upplevt Herrens välsignelse allra mest under svåra tider, när det varit så fattigt att maten inte räckte till mer än en dag i taget. Hur glad de blivit om någon räckt en hjälpande hand till mat för dagen. Hur tacksamheten lyste upp deras liv med glädjen över att få ha en personlig tro i sina hjärtan.
Jag blir så tacksam också över, att de lärt mig att ha en personlig tro, att våga ta ställning också i sådana saker som inte alltid känns rätt i den religiösa sammanhanget. Det känns som om Herren i vår tid skulle sova, eller låta tiden bero, låta saker och ting ta sin tid. Jag undrar ibland varför olika processer i religösa sammanhang måste ske. Jag tänker på historiska händelser, i väckelserörelser. Det är ofta en uppgång och en pladask nedgång. På Luthers tid var det en uppgång och en trosrening. Folk och människor överlag börjar sätta egna regler och göra egna lagar över, hur man skall göra för att bli frälsta. Så var det på Jesu tid också, du får inte du skall icke, för då är du inte rättrogen. Av nåd är du frälst genom Jesus Kristus, av nåd får du tro!  Det märkliga är att vi också idag instiftar egna regler som vi tror är rätta. Man dömer vissa människor som inte gör som man vill att de skall göra, tex. du måste göra bättring, du måste göra bättring så att jag ser det och godkänner det.  Jag frågar mig är detta rätt? Ingen av oss är dörrvakten till himmelriket. Ingen av oss har fått rätten att döma vem som är Kristen och vem som inte är det.
Det är endast en som är domaren och det är Gud ensam. 

Sitter nu här i nattens timmar och tänker på Bibelns budskap. Vad gjorde Jesus på sin tid? Han for till de fattiga, han tog emot barnen, han var syndarens vän. Jesus ville frälsa alla människor från synden. Mig har påskens budskap alltid berört. Där rövaren på korset säger åt Jesus, komihåg mig när du kommer till paradiset. Då säger Jesus åt rövare, idag skall du vara med mig i paradiset. Rövaren ångrade sig i sista minuten. Han kom med Jesus till paradiset. Han blev frälst av nåd. Man behöver inte göra så mycket, tro enbart! Knäpp dina händer och be till Gud att han sänder till dig människor runtomkring dig som kan hjälpa och ge tröst och som visar den rätta vägen.  Herren hör böner!

Herren har hört mina böner, han hör fortfarande också alla andras böner. Gud har burit vår familj i sina  händer hela detta år och han har räddat vår son som var nära döden, han lever och mår bra efter en mycket svår olycka. Herren hör verkligen böner. Vi skall tro på det. Vår familj har fått uppleva bönens kraft. Och jag ber för alla människor som lider på något sätt av sjukdom, och andra besvär. Jag ber om en skyddsänglar som skyddar och bevarar och leder oss alla på rätta stigar. Och jag ber om att Herren tar över helt och hållet där jag inte har någon ork eller kunskaper att göra något åt. Jag överlämnar allt i Herrens händer.
Amen.

1 kommentar:

  1. Tacksamhet är hjärtats minne och vi får vara glad för dem som funnits och finns i vårt liv. Gud hör böner, kanske inte alltid som v vill men alltid till vårt bästa.

    SvaraRadera