Bloggintresserade

5 maj 2014

Fånge i sina tankar och uppfattningar, samt livsstil

Fånge i sin livsstil!

Jag satt här i min pensionerade tillvaro och tänkte på fångenskap.
Märkte när jag sökte upp på Google fångenskap, fånge i mitt eget hem, så var det inte detta jag tänkte på utan helt enkelt fånge i sin livsstil.
I skrivandets stund är jag inte helt säker på, om det är just detta jag menar, men det kanske kommer upp, det rätta ämnet jag tänker på  under  mitt skrivandet.


Alla har vi ett förgånget liv bakom oss. Vi har lärt oss, av våra släktingar och vänner och skolan och utbildningen. Det som jag helt enkelt tänker på, att tiderna förändras och vi också under tidens gång. Tekningen går framåt och det är väl så det skall vara. Utvecklingen stannar inte så lätt.
I alla tider och i utvecklingen, har det varit en uppgång och nergång. Tänker man då på en firma, religion eller på teknologin. Det finns en uppgång, där utvecklingen och den ekonomiska vinningen ökar, eller om man tänker på religionen så kommer en uppgång med många som blir frälsta och börjar höra till gruppen. Eller tänker man på teknologiska framstegen, som går hårt framåt och man tycker att det inte finns någon sorts stopp på utvecklingen. 

Men vänta nu gott folk! Ta det lugnt! Titta er omkring och tänk på de företag som finns runtomkring er. Hur har det varit med de firmor som hade flera tusen tals arbetare och hade en väldigt framgångsrik ekonomisk uppgång?  Fundera på de religiösa grupperna där ni bor, en viss tid var de verkligen populära och framgångsrika. Ett, tu, tre faller dessa pladask och ingenting finns kvar. Tänker vi på teknologin, tex. Datatekningen, vilken hastig framgång i utvecklingen. En dator är gammal efter 2 år kanske mindre? Oj då, vart är vi på väg? 

Mina tankar for till forntiden, det som vi vet har funnits och det som historien berättar om att i österlandet var det en otrolig kulturell framstående aktiviteter. Vad finns kvar?  Jo, gamla ruiner som berättar om ståtligheten. Vad har vi kvar av Egypten till exempel, från forntidens tempel och byggnader. Historia som berättar om detta. Men så far tankarna till samhällssystemet, som den var i dåtiden. Slavar och Herrar!
Vad har vi idag? Herrar och slavar! Vi som arbetar är slav under pengarnas makt! Vi ”måste” arbeta, för att leva! I ditt anletes svett skall du arbeta för din brödföda!  Gör man inte det, så blir man utpekad.
I dagens samhälle skall det inte finnas fattiga och rika, alla skall vara jämställda eller hur? Jag har den sista tiden funderat på jämställdheten, är vi det? Någon har pension på 5000 € och någon har 500€ eller mindre? Någon arbetar 120% och mera och  någon har inget arbete alls. Kan vi vara jämställda i denna situation? Aldrig! Nej aldrig!

I mina tankar som kommer och går får man fundera också hur kan man förändra detta system? 

Inte så långt bak i tiden så fanns det torpare och bönder. Hmm det är sant, men tiden har inte ändras alls om man tänker på vårt system som fungerar idag. Det skall tas av fattiga pensionärer och politikerna skall själv, höja sina löner för det är ju de, som bestämmer hur allt skall fungera i ett land. De skall vara representanter för landet. En pensionär behöver inte så mycket att visa upp sig. En barnfamilj, klarar sig med en lite barnbidrag eller hur? Man kan ta av dem och ge åt politikerna!
Nu är jag faktiskt lite elak. Men det är sant!  Frågar mig, talar jag sanning?  Torpare och bönder, samma system idag! Tyvärr så är det så, men benämningen är en helt annan. Politiker och arbetare och pensionärer och barnfamiljer och arbetslösa!

Nå nu har jag kommit till kärnan i mina tankar! Vi är fångar alla i våra tankar och tankesätt och livsstil! 

Ju mer vi får, dess mera vill vi ha! Ju mer makt vi får dess mera makt vill vi ha! För vad gör vi inte för att få mera, makt och är pengar, pengar är makt. Anseende är makt och pengar! Har vi fått lite så vill vi ha mera, och borde man inte sköta om det man har, så bra som möjligt, så att man skulle få hålla den platsen man har och den makten man har. Till vilken nytta vill man ha mera makt?
Människan är en konstig varelse, har jag hört sägas, och det tror jag nu när jag filosoferat en stund.
Vi samlar som ekorrar samlar till vintern, mera så vi säkert har. Vi vill ha mera för att vi tror att på så sätt lever vi vidare. Men såhär som gammal vårdare, så har jag konstaterat att herr direktören fick inte sin makt eller pengar med i graven. Inte heller sin titel! Märkligt då det kan stå på gravstenen, här vilar bonden,,,,, här  vilar advokaten,,, dirketören,,, Är man en direktör , advokat eller bonde, när man ligger död i graven?

Är vi nöjda eller inte nöjda, med det vi har eller skall vi ha mera? Varför måste vi söka mera om vi klarar oss bra med det vi har? 

Bönderna ville ha makt över torparna och politikerna vill ha makt över oss andra, för att egentligen är all denna makt för att man själv skall ha det bättre. 

Lika är det med all utveckling i samhället, det är frågan om makt. Det är alltid någon som vill vara framträdande i en församling, i en arbetsplats, i en firma. Makt ger förträde, och man får service i första hand. Prioriteringsordningen blir en annan om man har en maktställning, man går förbi en kö, man går förbi en lista. Man slipper snabbare fram.

Vad är sanning? Vad är påhittat? Det är upp till dig att fundera på vad är sanning i påståenden?

Är vi fångna i våra tankar, tankesätt eller i det livssystem som fungerar i samhället där vi befinner oss i?
Är vi inte jämställda människor skapta av samma fader?
Är vi fångna av tidens trender, har vi släppt lös trender som tiden har gett tillåtelse till? Är vi fångna i tankesättet, de och vi, förr och nu, historien talar om och det som händer idag! 

Vi är alla i fångenskap i våra eget tänkande, fångna i då och nu. Och när man tänker på tidens gång, så sades det: ingalunda har Gud sagt så?
Det är också en sorts fångenskap, för att våga göra som man själv vill i sin tidigare fångenskap.

Så det så? 
Mina tankar som kommer och går i maj 2014
Ha det gott mina vänner! 

TITA

PS Oj vad det finns mycket att skriva om detta ämne, tar det igen en annan gång!  

Jaaaa vad tror ni jag tänker? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar