Bloggintresserade

16 apr. 2023

Vem är Jesu efterföljare idag? %



Vem är Jesu efterföljare idag? Det är mina funderingar.

Johannes 12: 44-50

44  ”Jesus sade: "Den som tror på mig, han tror inte på mig utan på honom som har sänt mig. 
45  Och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig. 
46  Jag har kommit till världen som ett ljus, för att ingen som tror på mig ska bli kvar i mörkret. 
47  Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom, för jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen. 
48  Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, har en dom över sig: det ord som jag har talat ska döma honom på den yttersta dagen. 
49  Jag har inte talat av mig själv, utan Fadern som har sänt mig har befallt mig vad jag ska säga och tala. 
50 Och jag vet att hans befallning är evigt liv. Det jag talar, talar jag därför så som Fadern har sagt mig."

Rubriken kom i mina tankar igår, eftersom min dotter och hennes man for till Israel och reste ner till Helsingfors igår och idag till Israel. Och jag sade åt dottern, hälsa Jesus och lärjungarna som finns där idag.
Tänkte mera på dagens Jesu lärjungar, som finns där. Så det kom i mina tankar, att vem är den rätta Jesu lärjungen idag. Det är frågan?
Skall försöka hitta ett svar på det! 

Moder Teresa sa på sin tid: ”Om du dömer människor har du ingen tid att älska dem. ” 

Jesus sade i texten ovan, jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen!  Döm inte någon, utan be för dem som inte tror. Kanske Guds kärlek kan komma in i dessa människor genom just dig och ditt sägande och görande.
Hur är jag som Jesu lärjunge? Det har jag ofta frågat?
Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kan följa Jesus och att han visar mig vägen hur jag skall gå.   

Jesus sade i Johannes 8:15, ”Ni dömer på människors vis. Jag dömer ingen.”
Alltså döm ingen människa utan låt Gud döma i sitt ord, som har skrivits. Läs bibeln och följ bibelns undervisning.

Älska varandra och visa kärlek till din nästa. Det står ju också i bibeln att älska din nästa som dig själv.  Vill härmed ännu ta ett citat av, Moder Teresa ”Det är lätt att älska människor långt borta. Det är inte alltid lätt att älska dem som står oss nära. Att ge en kopp ris för att lindra hunger är lättare än att lindra ensamheten och smärtan hos någon oälskad i vårt eget hem. Ta in kärlek i ditt hem, för det är här vår kärlek till varandra måste börja.” 

Jag tror att här är en början som Jesus försökte undervisa oss att göra. Vad annat gjorde Jesus än gick till de fattiga, helade dem som var sjuka, han såg de människor som var ensamma och de som var annorlunda.

Borde vi inte göra det också, följa Jesu uppmaningar att älska vår nästa som oss själva.

Då är vi Jesu lärjungar.

Gud välsigne oss. 

Tita




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar