Bloggintresserade

24 nov. 2021

Finns det profeter idag?




Finns det profeter idag!

Det som mest varit i mina tankar den senaste tiden är, finns det profeter ännu idag. 
Googlade och finner massor med profetiska uttalanden och skriverier.
Både seriösa och icke seriösa skrifter. Svårt att veta vilka skrifter verkligen är ett profetiskt uttalande. Man får nog söka den rätta skriften och allt är inte gångbart till en profetisk uttanande eller skrift. 

Läser man i Gamla testamentet, eller i Nya testamentet, hittar man profetiska uttalanden, och många sådana känner man igen som har varit i världen och som ev. kommer i framtiden. Men allt kan man inte förstå, vad den vill säga oss i dagens värld. 

Detta var orsaken också till att jag började fundera på profeter idag.
Och ser vi på dagens samhälle, så nog förfaller ju allt, det som tidigare var heligt och rätt. Allt skall tolkas, enligt förnuftet och allt, skall tolkat så, att man inte stöta andra oliktänkande människor. Ändå bor vi i ett demokratiskt samhälle, där man få ha sina åsikter och säga det som är rätt just för mig och rätt utgånde från Bibeln. 

Det som är konstigt, att Bibeln inte mer får vara den riktgivande boken, utan man tolkar den enligt hur öronen fladdrar. Är det rätt? 
Det är detta vi bör fundera på?  

Jag brukar tänka som så, när jag läser nån kapitel i Bibeln, att Herre ge mig kunskaper och förstånd att läsa kapitlet enligt den meningen som Gud haft med sin bok. Och förstår jag inte skriften, så då är det meningen att jag inte skall förstå just detta kapitel. Då går jag vidare med min läsning.

Men det jag vill till sist säga, var vaksam, allt nytt som kommer in i våra liv och vårt tänkande, är inte uppbyggande och inte bra. Vi bör nog pröva vad som är rätt och vad som är fel.

Det sägs, allt är inte guld som glimmar. Allt är inte rätt som görs till rätt idag. Det är det som vi måste vara vaksamma över.  
Låt Herren leda dig rätt! 

Allt gott till dig! 

Tita





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar