Bloggintresserade

10 aug. 2015

Ju mer jag känner att hälsan blir bättre,.....

Hej på er alla!
Ju mer jag märker att hälsan blir bättre och kondition ökar, så funderar jag verkligen på varför hälsovården inte skriver motion på recept. Visserligen finns det ställen i Sverige som provat detta, men men.... Hur långvarigt har det blivit. Skulle vara roligt att höra nån undersökning i ämnet?
Det som också har lämnat i mina tankar, att nog talas det om till en Diabetiker att du skall motionera.... Det har jag själv också gjort i många informationstillfällen.... Men sen lämnar det på det. Hur borde man göra för att detta skulle gå fram till diabetikern? Det ligger ju nog mycket i egenvården. Jo visserligen! Men har man förstått den? Jag tror inte det? Det borde höra till dagsprogramet, oberoende om man är arbetsför eller inte. Varje diabetiker borde hitta den bästa tiden på dygnet som skulle passa bra för en motionsrunda. Eller den rörelseterapi som passar bäst.

Det skulle vara viktigt att betona vikten av motionerandet och varför. Och ännu att man kontrollerar att förstod personen vad man har sagt?
Det som har hjälpt mig är Runtastic programmet som finns i telefon och aktivitetsarmbandet Polar, för då ser man hur mycket man gått och rört på sig. Det sporrar! Säkert finns det andra saker som sporrar en att röra på sig, men detta har varit mitt sätt att röra på mig.

Tackar för det!

Kosten är ju det andra som man borde få en rätt information om!
Obs! 
Inte vanlig kost. Nej!
Minska på alla sorters kolhydrater!
Se över vad du stoppar i dig?
Kolla vilka kolhydrater höjer ditt blodsocker?

Det är dethär som man skall lära sig att leva med.

Motionera och rör på dig minst 1-1,5 h per dag.
Minska radikalt med kolhydraterna. Och anpassa de bästa kolhydrater som passar för just dig!
Använd för mättnadskänslande goda fetterna, som olivolja, rapsolja (inte rypsolja) kokosolja,
Samt nötter och frön!
Fröknäcke bröd och bröd,  med mandelmjöl och frön, jätte gott när 
Man lärt sig använda dessa.

Det blir en livsstil,
Att tänka på kolhydraterna, att motionera!
För HÄLSANS skull!

Önskar er alla en fin sen sommar!
Tita



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar