Bloggintresserade

15 maj 2015

Välbefinnande och hälsa på recept



Min egen berättelse om välbefinnande och hälsa!

Det är ganska intressant att fundera på olika saker som händer och sker i ens eget liv.
Måste verkligen berätta åt er en positiv förändring från att ha fått Diagnosen Diabetes, och man börjar fundera på att man måste sätta in insulin åt mig. 



 Kolhydratfri kaka!
Verkligen bra att det finns mediciner och att medicin hjälper. Men nu var det ju inte det som var problemet, det var medicin Metforminet som jag fick, och som jag inte tålde, utan fick stora besvär i magen och hamnade nästan att bli isolerad i hemmet.
Vart jag än for måste jag fara via toaletten, för gjorde jag inte det, så fick jag säkert redan 4 km hemifrån svänga om och åka tillbaka hem, för magen var så i oskick att det gick helt enkelt inte att fara och handla mat, eller överhuvudtaget att göra någonting annat heller.

Började läsa mer om Diabetes och diabetsmedicin och allternativ till medicinerna.
Jag hade nog fått bra information av Diabetessköterskan, men hur allvarligt jag tog det, det är nog frågan. Hon berättade ofta om kost och motion och vad kosten skall innehålla... joo allt det som kosten skall innehålla för att vara hälsosam. Proteiner lite fett, oljor, alltså goda fetter, kolhydrater , vitaminer och mineraler. Osv. Motionera sade hon också om, och det är ju helt ok.

Jag har ju alla tider motionerat, men de senaste åren har varit minimi, på grund av stressigt arbete. Jag försökte nog passa in 2-3 gånger i veckan, för att bedöva samvetet, så gick jag ut en kort runda och så var det med det.

Men ser ni det blev en uppvaknande i mig, när jag märkte att nu blir inte min Diabetes bättre utan den blir sämre. Gissa vad jag gjorde då?

Jag förändrade mitt tänkande helt och svängde allt till det positiva. Om jag har Diabetes vad borde jag då göra själv. Skall jag bli isolerad i hemmet och inte kunna gå ut med medicin som inte passar för mig. Det var som om jag hade en allergisk reaktion av Metformin.  Diarré på diarré,  och hela tiden tänka på var finns VC i Prisma och i City Market eller  dit jag var på väg. Om jag ens kunde fara?


Många tror att förändring är omöjlig, andra kanske nog tar det för givet. Vi tror oss ofta att veta bäst själv. Och kanske vi nog vet bäst hur våra kroppar fungerar och vad som passar mig, passar inte alla.

Om vi tänker på motion till Diabetikern så måste vi nog tänka på att det skall vara regelbundet och metodiskt. På sikt förbättras våra resultat och vi får ta del av vår personliga satsning

Nu är det ju också viktigt för oss att också tänka på vår psykiska hälsa och peppa våra sinnen och för att motionen skall lyckas måste man nog också motivera sig själv till att psyket är med i motionen.

Som människa har du fri vilja att välja och hur du förhåller dig till din egen hälsa. Så då tänkte jag vidare i hela min process. Kost och näring är viktiga saker om jag skall öka på träningen .

Det som sporrade mig är nog mina tankarna runt, du blir som du tänker, därför måste jag själv påverka mitt mående och göra något åt det.

Det sägs att 95% av dina beslut är inte fullt medvetna utan sker av gammal vana. Tro eller inge vi är vanemänniskor. Så tar en tid att ändra sina vanor och det tar tid att inse att man har förändrat sitt tankesätt.


Eftersom jag då fick magbesvär av medicin, så sa jag åt diabetessköterskan att nu, skall denna kvinna ta sig i kragen, och göra en förändring. KOSTEN, MOTIONEN skall ändras. Mina vanor skall ändras och nästa gång då jag kommer hit skall jag ha fått minska på medicinerna. Och alla provvärden skall vara bättre.  Hur tror ni att det blev?

Förändringen skedde och nedtrappningen på medicinen gick till slut att jag helt fick sluta med medicin för Diabetes.  Tack vare ändrat tankesätt. Ökade motionen och kosten blev kolhydrat fattig kost.  Blodproven så gott som normala.
Nu funderar ni nog, vad detta betyder, för min personliga satsning?


Tid och tid och tid. Massor med tid att kolla vilken mat man skall äta,  innehåller maten kolhydrater och vad kan jag äta och vad kan jag minska på?  Det var att börja studera. Har haft mycket hjälp av LCHF dieten, men eftersom jag inte tycker om för mycket fett, så har jag kombinerat min egen kost som passar in i min sockerballans och det tar ju tid att fundera och kolla upp så att blodsockret inte har stigit. Hitta gyllne medelvägen.

Sen blev det att öka motionerandet! Det var ett kapitel  för sig. Nu måste jag motivera mig till ökad motion. Jag hade satt målsättningar för mitt motionerande, vad vinner jag på det? Öka km gåendet med lite i taget, en km mera för varje vecka, lite mer för varje månad. Märk väl, det ökar och man sporras av att någon gillar ens förehavande och kanske säger något positivt om de har sett mig i motionsrundan.  Välbefinnande och hälsa har ökat. 

Och verkligen har kosten och motionen hjälpt mig att må bättre och nu just har jag ingen Diabetesmedicin.  Längre fram kanske jag nog behöver, då jag inte mera kan motionera varje dag och inte heller orkar se över kosten. Men det är en annan sak.

Huvudsaken är att jag i dagens lägen har det på klart att min Diabetes hålls i skick med kost och motion.

Så goda vänner.  När ni får Diabetes eller sköter en Diabetiker, tänk, på hennes kost och tänk på att det är viktigt med motion.

Det som jag också vill ha sagt med denna skriveri. Var observant på medicinernas påverkan och biverkningar. Läs alltid på bi-packs sedeln i förpackningen vad det står i den, vad kan patientens medicin ha för biverkningar.
Läs gärna också och uppdatera era kunskaper i tex Diabetes!

Alltså Kost och motion på RECEPT till alla ny upptäckta diabetiker.




”Du är centrum i ditt eget liv. Ingen annan!

Du är fri att tänka och känna vad du vill.

Självkänsla!

Bestäm dig för att tycka om dig själv!

Se dina fördelar i det du gör.

Släpp rädslan, och gör en förändring i ditt liv!”




TITA

3 kommentarer:

  1. Ja du är strong kära syster och det syns att du mår bra ... god fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Tackar och bockar och niger på samma gång!

    SvaraRadera
  3. Obs. Kakan är bkad med LCHF recept och har minimi med kolhydrater.

    SvaraRadera