Bloggintresserade

30 aug. 2014

I förtroende %




Fick ett samtal!
Får jag berätta, den i förtroende?
Så klart får du berätta!
Vet du att jag vill att du inte för detta vidare!
Jag lovar att inte föra vidare!
Men, men, hur gör man, vid ett svagt tillfälle, då har man glömt det man lovat!
Det är en viktig sak som jag vill att alla skall förstå, det är det, om man lovar hålla tyst, så skall man verkligen inte föra saken vidare.
Sen finns det också sådana förtroende uppdrag som man automatiskt får av en vän, så betyder det att man absolut inte för det vidare till någon annan. Inte ens åt släktingar. Hur kan man lite sen på en sådan person som bryter mot förtroendet. Nu talar jag inte om tystnadsplikt, för vanligt folk har inte det. Men förtroende är lite i samma stil. Det kan bli roligt att skvallra, jo har du hört om den och den personen, hon har gjort det och det....
Det blir som en löpeld som går vidare i skvallrandet!
Gott folk, när ni får ett förtroende, betyder det verkligen att ni håller tyst.
Det är kanske en människa som vill  prata med dig bara för att han eller hon har litat på dig.
Håll hemligheten för dig själv, för det kan ju hända att det är personens enda räddning i livet att just du håller tyst.
Lyssna och låt det lämna mellan er två..
Är du osäker, vad personen vill att du skall göra fråga hellre är att du för vidare.
Fråga rent ut, vill du att jag skall berätta detta åt din släkting, vem det nu vara vill. Och säger personen nej, då har du limmat munnen.

Detta är viktigt för vänskapen, för förtroendet och för ditt eget samvete!
Lycka till med att hålla tyst i förtroendet!

Med tankar i höstregnet!

TITA 

1 kommentar: