Bloggintresserade

21 mars 2014

Falskhet




Falskhet
Av Ragnvald Sørheim, 11.12.2006
Jeg kan se sympatien i øynene deres.
Det falske smilet.
De endeløse frasene.
Det er som om det er stemplet falskhet over hele ansiktet.
Ett oppgulp av et slimaktig spill.
De spiller et skuespill.
Jeg blir kvalm av å se på.
(Så sann dikt, säger mycket)




Falskhet!
Är oerhört trött på falska ytliga personer som bara är ute efter att förstöra! Ibland undrar man varför man måste vara oärlig. Fast som tur är så blir dessa personer oftast lidande själv i längden!!!

Men nu har jag lärt mig att välja mina vänner och insett att det är bättre att ha få vänner som är äkta än flera vänner som är falska.

Det som jag ofta har upplevt är att folk ” slickar chefen” framför näsan för att få fördelar. Tyvärr så är ansiktet tvärtom, bak på ryggen, när chefen är bort.
Är detta att vara ärlig? Nej falskheten lyser som en klar lampa. Tro inte på de människor som berömmer dig för mycket, ta det med en nypa salt. Det kan vara att någon vill ha fördelar av att du får skryt. Skryt inte om du inte menar det, utan du skall vara ärligt mot dig själv och ge beröm om det är sant.

Falska människor finns överallt. Jag ber och hoppas att jag inte skulle vara en sådan, önskar av hela mitt hjärta vara en människa som lever som hon lär, och visar mitt rätta jag.

Ärlighet framför allt! 

TITA

2 kommentarer:

  1. "Sannerligen, mellan sanning och falskhet skiljer sig avståndet enbart med fyra fingrar. Falskhet är att säga, Jag hörde. Sanning är att säga, Jag såg." (hittade inte källan till texten) men tycker det säger allt!!

    SvaraRadera
  2. Joo sanna ord! När det är sant så har man ju sett det i verkligheten, men om man bara hör det, så är det ju att föra falska rykten.

    SvaraRadera